Medier, kunskapssyn och lärande – Seminarium 4

Vad innebär distinktionen mellan heta och svala medier?
Heta medier: A high definition medium gives a lot of information and requires little of the user (s.xvi).
Svala medier: Low-definition medium provides little information, making the user work to fill in what is missing (s.xvi).

Fundera också på hur McLuhan’s resonemang är tillämpbara på vårt samtida medieklimat, och erbjud ett eller ett par exempel.

Det känns som om mycket i vårt samtida medieklimat är heta medier. Vi får mycket information hela tiden, kanske till och med så mycket information från olika håll att vi istället måste fokusera på att sålla bort det som känns irrelevant för oss.
Svala medier kan dock vara (det första jag kommer på) t.ex utställningar eller så där informationen kring vad uställningen handlar om inte står utskrivet direkt (om ens ö.h.t någonstans?).

Egen fundering:

Sociala medier idag:
Är de verkligen sociala, egentligen? Och isåfall, sociala på vilket sätt?
Det går ju att kommunicera via sociala medier både till ”den vanliga människan” men också till makthavare.
Det går ju inte att kommunicera på samma sätt när en tittar på TV, lyssnar på radio eller läser tidningen.
Dock går det ju att VIA sociala medier reagera och kommunicera på det som syns på TV, hörs på radio och läses i tidningen.
Gör detta att alla dessa nämnda medier blir sociala medier? Det som skiljer sociala medier från t.ex fysiska demonstrationer eller liknande är ju att det kan ske bakom en skärm, hemma i soffan osv.
Men vad går förlorat i detta? Kanske vår sociala sammanhållning?
Känner vi oss mer ensamma i och med hur stora de sociala plattformarna blivit online?
Eller mindre ensamma? Får de röster höras, som kanske inte vågat ta plats i en fysisk folksamling?

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *